Wszystkie klasy Publicznego Gimnazjum w Inowłodzu uczestniczyły we wrześniu w całodniowych zajęciach terenowych poświęconych pięknu zmieniającej się natury, czyli florze i faunie martwego drzewa, jego roli w ekosystemie lasu. Słoneczna i ciepła pogoda pozwoliła uczniom bez przeszkód skoncentrować się na treściach przekazywanych przez prowadzących zajęcia. Omówiono następujące tematy, ilustrując je licznymi przykładami z otaczającej przyrody:
-
Walory przyrodnicze leśnych rezerwatów przyrody w gminie Inowłódz „Spała” i „Żądłowice”
-
Las, jako ekosystem
-
Etapy i konsekwencje zamierania drzew
-
Kolonizacja martwych drzew
-
Rola martwych drzew w odnawianiu lasu
-
Zamierające drzewo jako środowisko życia
-
Martwe drzewo w ochronie lasu i ochronie przyrody
-
Rola starych dziuplastych drzew
Te żywe lekcje przyrody pozwoliły młodym ludziom – przyszłym decydentom podjąć próbę wyboru większego dobra, wyboru stylu życia i przeciwstawiania się naciskom np. jakiejś grupy.
Zajęcia zakończono spotkaniem przy ognisku w wyznaczonym na biwakowanie miejscu. Były to warunki sprzyjające integracji grupy rówieśniczej ale także przekazania informacji o zagrożeniach lasu i podstawowych zasadach zachowania się w lesie oraz w rezerwacie przyrody. Wychowawcy klas wiele uwagi poświęcili pogadankom o sposobach czynnego odpoczynku i aktywnego spędzania wolnego czasu.
Każdy uczestnik zajęć terenowych wypełnił kartę pracy, w której znalazły się wiadomości nt: budowy ekosystemu lasu, etapów zamierania drzew, konsekwencji dla funkcjonowania ekosystemu lasu zamierania drzew, roli martwego drzewa w odnawianiu się lasu, żywych organizmów związanych z martwym drzewem, roli drzew dziuplastych.
W pracowni biologicznej podsumowano zajęcia wykorzystując zakupione w ramach projektu tablice edukacyjne oraz materiały przywiezione z zajęć terenowych (kora, kiście, resztki martwego drewna, nasiona).
Osiągnięto takie cele jak: budzenie szacunku do otaczającej przyrody, poszerzenie wiedzy uczniów o różnorodności istot żywych, nabywanie umiejętności uczenia się przez długotrwałą obserwację przyrodniczą, doskonalenie współpracy w zespole, wyrabianie zdolności posiadania własnego poglądu poprzez analizę i ocenę przeciwstawnych opinii, wyciszanie negatywnych odczuć w obcowaniu z przyrodą.
Tekst, zdjęcia: Gimnazjum w Inowłodzu